Produktöversikt: ESP32-C3-DevKitM-1
Espressif ESP32?C3?DevKitM?1
Huvudegenskaper & specifikationer
ESP32-C3-DevKitM-1 är ett relativt grundläggande utvecklingskort baserat på modulen ESP32-C3-MINI-1 eller MINI-1U. mouser.com+3docs.espressif.com+3espressif.com+3
Den integrerar Wi-Fi (802.11 b/g/n, 2,4 GHz) och Bluetooth Low Energy (BLE) 5.0. rapidonline.com+4docs.espressif.com+4espboards.dev+4
Processor: enkelkärnig 32-bit RISC-V-processor. rapidonline.com+4docs.espressif.com+4espboards.dev+4
Flashminne: 4 MB inbyggd SPI-flash. mouser.com+4docs.espressif.com+4Adafruit+4
Antal GPIO: upp till ~22 I/O-pinnar, med flera perifera bussar (SPI, UART, I²C, PWM etc.). mouser.com+4docs.cirkitdesigner.com+4espboards.dev+4
Spänningsmatning: kan drivas via micro-USB, via 5V + GND eller via 3,3V + GND. mouser.com+3Amazon+3docs.cirkitdesigner.com+3
Strömförbrukning: i vila relativt låg, men vid aktiv Wi-Fi-transmission kan användning stiga. docs.cirkitdesigner.com
Kortet är markerat som obsolete enligt DigiKey — d.v.s. inte nödvändigtvis nyaste modellen men fortfarande användbart för undervisning. DigiKey
Kortet är särskilt lämpat för IoT-applikationer och små inbyggda system där man vill kombinera trådlös kommunikation med sensorer och styrning.
Relaterade nyare versioner & jämförelser
Espressif har lanserat flera nyare modeller och serier som är intressanta att känna till:
Modell / serie | Viktiga förbättringar / skillnader | Kommentar |
---|---|---|
ESP32-C5 (DevKitC-1 etc.) | Har dual-band Wi-Fi 6 (2,4 + 5 GHz), modernare protokollstöd. espressif.com+3espressif.com+3espboards.dev+3 | Kan vara ett steg framåt om man vill ha snabbare kommunikation och mer framtidssäkerhet |
ESP32-S3 / S-serien (MINI / WROOM etc.) | Fler kärnor, mer minne, stöd för mer avancerade perifera funktioner, oftare mer prestanda för AI / signalbehandling Wikipedia+3espressif.com+3espboards.dev+3 | Bra val när man vill göra tyngre projekt |
ESP32-C6, ESP32-H2 | Nya versioner med stöd för Wi-Fi 6, Zigbee / Thread (i vissa för C6 / H2) espressif.com+3Wikipedia+3espressif.com+3 | Bra att jämföra för att visa elever utveckling och trender inom IoT-plattformar |
Att jämföra funktioner och möjligheter mellan dessa modeller är också en lärorik del för elever att se hur hårdvara utvecklas.
Förslag på lektioner, övningar och miniprojekt: frontend + backend
Nedan följer en modulär lektionsserie med förslag på övningar och ett mindre projekt som kombinerar frontend och backend.
Lektion 1: Introduktion & uppstart
Mål: Eleverna ska kunna koppla upp kortet, ladda kod och läsa av status i seriell monitor.
Koppla ESP32-C3-DevKitM-1 till dator via USB.
Installera drivrutiner (om nödvändigt) och ställa in miljö (Arduino IDE eller ESP-IDF).
Ladda upp ett “Blink”–program som får en LED (inbyggd eller extern) att blinka.
Debugga: kontrollera COM-port, spänning, att kortet är i programmeringsläge.
Lektion 2: Sensorinläsning och output
Mål: Mäta en analog sensor och styra en digital utgång.
Koppla in en analog temperatur- eller ljussensor (t.ex. LDR eller termistor).
Läs av värden via en ADC och visa dem på seriell monitor.
Koppla en LED eller relä och styr (HIGH / LOW) beroende på sensorvärdet (t.ex. om ljuset är för lågt, tänd LED).
Låt elever experimentera med tröskelvärden.
Lektion 3: Trådlös kommunikation och REST API
Mål: Kortet ska fungera som en liten HTTP-server och ta emot/förmedla data.
Sätt upp kortet att ansluta till ett Wi-Fi-nätverk (SSID, lösenord).
Skapa en enkel webserver på kortet som visar sensorvärden i webbläsare (t.ex. HTTP GET).
Lägg till ett API-endpoint som tillåter att man via URL styr en utgång, t.ex.
/led/on
och/led/off
.Visa hur man kan hämta JSON-data och styra via webbläsare eller via klientprogram.
Lektion 4: Backend & databashantering
Mål: En server (på t.ex. Raspberry Pi, molntjänst eller lokal dator) tar emot data från ESP32 och visar historik.
Skapa backend (t.ex. med Python / Flask, Node.js / Express eller Django) som exponerar API-endpoints.
Kortet ska pusha sensorvärden (t.ex. via HTTP POST eller MQTT) till backend-servern.
Backend sparar data i databas (t.ex. SQLite, MySQL eller MongoDB).
Skapa endpoint i backend som returnerar historisk data i JSON.
Lektion 5: Frontend-gränssnitt
Mål: Webbgränssnitt där man kan se sensorvärden i grafer och styra funktioner.
Skapa ett enkelt frontend (HTML + CSS + JavaScript) som anropar backend-API och visar värden i realtid (t.ex. med Chart.js eller liknande).
Lägg till knappar i frontend för att skicka kommandon (t.ex. tända/släcka LED, starta funktion).
Hantera svar och status – visa feedback till användaren (t.ex. “LED är ON / OFF”).
Miniprojekt: “Smart Hem Dashboard”
Projektbeskrivning: Eleverna ska bygga ett system som består av en ESP32-C3-enhet med sensorer och aktuatorer, som kommunicerar med en backend och där frontend visar data samt låter användare styra hushållsfunktioner.
Funktioner att inkludera:
Sensorövervakning
Temperatur / luftfuktighet
Ljusnivå
Rörelse (PIR)
Styrning / aktivering
Lysdioder eller relä för att tända/släcka ljus
Kanske servo för en liten dörr eller motor
Kommunikation med backend
ESP32 pushar data regelbundet
Backend tar emot och sparar data
Frontend kan läsa aktuell + historik
Frontend-gränssnitt
Dashboard med grafer och status
Knappar för att styra aktörer
Responsiv design (mobil + dator)
Extra utmaningar (valfritt)
Automatisk logik: t.ex. om mörker + rörelse ? tänd ljus
Larm / notifieringar (SMS, e-post)
Flera enheter i nätverket (flera ESP-kort)
Användning av säkerhet (autentisering, HTTPS)
Förslag på lektionsupplägg / tidsplan
Session | Tid (t.ex. 90 min) | Fokus | Aktiviteter |
---|---|---|---|
1 | 90 min | Introduktion & setup | Koppla kort, installera miljö, blink-exempel |
2 | 90 min | Sensor + utgång | Inläsning, tröskelstyrning, debugga |
3 | 90 min | Wi-Fi & webserver | Anslut Wi-Fi, bygg REST API på kortet |
4 | 90 min | Backendintegration | Backend + databas, API-mottagning |
5 | 90 min | Frontend | Bygga dashboard, knappar, grafer |
6 | 2 × 90 min | Projekt | Elever bygger egna “smart hem” system |
Extra | valfri | Utmaningar / säkerhet | Implementera extra funktioner |