Kursplan: Scratch & Micro:bit Robotprogrammering för Barn (7-15 år)
Kurslängd: 4 veckor
Tid: 2 timmar per vecka
Pris: 999 kr utan roboten. Med robot 1499 kr.
Plats: Åkersberga, i en inspirerande lärmiljö
Antal: 6 elever.
Startdatum: Snart
Vecka 1: Introduktion till Programmering med Scratch
Mål:
- Förstå grunderna i programmering.
- Bekanta sig med Scratch-gränssnittet.
- Skapa enkla animationer och interaktiva berättelser.
Innehåll:
- Presentation av kursen och material.
- Genomgång av Scratch-plattformen.
- Introduktion till grundläggande kodblock och logik.
- Skapa första projektet: En enkel animation eller interaktiv berättelse.
Projekt:
- Skapa en Interaktiv Berättelse i Scratch
- Använda rörelse-, utseende- och ljudblock för att bygga en berättelse.
- Implementera enkla händelser och interaktioner.
Vecka 2: Introduktion till Robotprogrammering med micro:bit
Mål:
- Förstå grunderna i robotprogrammering.
- Lära sig använda Ring:bit Bricks Pack.
- Bygga och programmera en enkel robot.
Innehåll:
- Introduktion till micro:bit och Ring:bit Bricks Pack.
- Genomgång av komponenterna: 360-graders servos, LED-strips och bricks.
- Montering av en grundläggande robot.
- Grundläggande programmering med micro:bit.
Projekt:
- Bygg och Programmera en Enkel Robot
- Montera en robotplattform med bricks.
- Programmera roboten att utföra grundläggande rörelser med hjälp av servos och LED-strips.
Vecka 3: Projektarbete – Trafikljus & Bricks Car
Mål:
- Tillämpa programmeringskunskaper i praktiska projekt.
- Förstå sekvens och styrning i kodning.
Innehåll:
Case 01: Trafikljus
- Syfte: Lära sig sekventiell programmering och tidsstyrning.
- Beskrivning: Bygg och programmera ett trafikljusssystem med LED-strips som simulerar trafikljusens funktion.
Case 02: Bricks Car
- Syfte: Förstå grundläggande robotrörelser och styrning.
- Beskrivning: Bygg och programmera en brickscar som kan styras framåt, bakåt och svänga.
Projekt:
- Trafikljussystem och Brickscar
- Implementera trafikljusens sekvensering.
- Programmera brickscarens rörelser och styrning.
Vecka 4: Projektarbete – Temperaturkontrollerade Fläktar, Smart Bordslampa & Vindsensorer
Mål:
- Fördjupa förståelsen för sensorer och aktuatorer.
- Utveckla mer komplexa robotprojekt.
Innehåll:
Case 03: Temperaturkontrollerade Fläktar
- Syfte: Lära sig använda sensorer för att styra aktuatorer.
- Beskrivning: Bygg och programmera en fläkt som aktiveras vid specifika temperaturförändringar.
Case 04: Smart Bordslampa
- Syfte: Integrera ljusstyrning och användarinteraktion.
- Beskrivning: Bygg och programmera en bordslampa som kan styras via micro:bit, exempelvis genom knapptryckningar eller ljussensorer.
Case 05: Wipers (Vindrutetorkare)
- Syfte: Förstå rörelse och automatisering.
- Beskrivning: Bygg och programmera ett vindrutetorkarsystem som reagerar på "regn" (simulerat med ljussensorer).
Case 06: Trebuchet
- Syfte: Förstå mekanik och programmering för rörelse.
- Beskrivning: Bygg och programmera en trebuchet som kan kasta små föremål med styrd precision.
Projekt:
- Temperaturkontrollerade Fläktar, Smart Bordslampa och Wipers
- Implementera sensorkontrollerade funktioner i olika projekt.
- Programmera automatiserade system som reagerar på miljöförändringar.
Avslutning och Fortsättning
Slutresultat:
- Barnen har fått en grundläggande förståelse för programmering med både Scratch och micro:bit.
- Praktisk erfarenhet av att bygga och programmera olika robotprojekt.
- Förberedelse för att fortsätta med mer avancerad robotprogrammering och projektarbete efter kursens slut.
Möjlighet till Fortsättning:
- Efter avslutad kurs kan deltagarna välja att fördjupa sig ytterligare i robotprogrammering genom att delta i avancerade kurser eller projekt.
Vi ser fram emot att välkomna ditt barn till en spännande och lärorik kurs i en kreativ miljö!